Chcete být best? Jezte hodně chřest

Lidé si chřest zamilovali už před přinejmenším 5000 lety. Byl oblíbenou zeleninou staré Číny a Egypta a za lék ho považovali už starověcí Řekové a Římané. V ajurvédě se chřest používá k léčení již více jak 5000 let. Královna Nefertiti považovala chřest za jídlo bohů. A miloval ho i císař Augustus. Podoba falického symbolu ale vedla v 19. století k zákazu využívání této zeleniny v penzionátech pro dívky a kněží ho označovali za příčinu nečistých představ.

Nejvyšší sezóna chřestu je právě teď – v květnu. Takže pokud jste ho ještě neměli k obědu nebo večeři, je nejvyšší čas to napravit.

Elixír mládí a symbol mužnosti

Chřest obsahuje spoustu vitaminů a minerálů s blahodárným vlivem na naše zdraví. Obsahuje velké množství betakarotenu, vitamin E, C a vitaminy skupiny B. Z minerálů je v chřestu hojně zastoupen draslík, zinek, fosfor, železo, jód a sodík. Obsahuje je ve správné a vyvážené kombinaci, a proto je vhodný pro naši fyzickou i psychickou kondici a pohodu. A nejen to, je prospěšný i pro krásu – právě kombinací betakarotenu, vitaminů skupiny B a zinku.

Někteří lidé nazývají chřest elixírem mládí. Je velice vhodný pro naše tepny a žíly, zlepšuje zásobování orgánů a zejména mozku kyslíkem. Chřest obsahuje také hodně vlákniny, což ocení zejména naše střeva a imunitní systém v jejich okolí. Správné zažívání a optimálně fungující imunita je klíčem k dalším prospěšným vlivům na naše zdraví.

Významný zdroj antioxidantů

Antioxidanty jsou látky, které chrání buňky před poškozením volnými radikály a oxidativním stresem. Oxidativní stres se podílí na vzniku chronického zánětu a řady závažných onemocnění. A právě chřest je bohatým zdrojem těchto látek – antioxidantů. Ve významném množství je zastoupen vitamin C, glutathion i různé flavonoidy, například quercetin, který je přírodním antihistaminikem a navíc pomáhá snižovat riziko kardiovaskulárních a chronických zánětlivých onemocnění. Dalším významným flavonoidem se silnými antioxidačními vlastnostmi je rutin, který pomáhá produkovat kolagen a využívat vitamín C, který má vliv na naši krásu, zejména stav pokožky. Pokud tedy trpíme kožními problémy, chřest bude dobrá volba. Rutin má také vliv na pružnost cév a krevní oběh (a zase jsme u té vitality a mužnosti :-). Rutin navíc může také zabraňovat vzniku krevních sraženin, a tím snížit riziko infarktu, mozkové mrtvice a hluboké žilní trombózy.

A co dále dokáže chřest?

💚 Posiluje imunitní systém

💚  Regeneruje pokožku

💚 Podporuje činnost srdce, snižuje riziko onemocnění srdce, hypertenze a diabetu

💚 Chrání před záněty

💚 Posiluje centrální nervový systém (zlepšuje náladu, paměť a pomáhá při nespavosti)

Chřest na oběd nebo večeři

Pokud máme zelený chřest mladý, křehký a čerstvý, není třeba ho loupat. Vložíme ho do vroucí osolené vody a vaříme cca 3 minuty. Ano, tato doba stačí a obvykle jej není potřeba vařit déle. Každou další minutou vaření totiž výrazně ztrácíme drahocenné vitaminy a fytonutrienty. Po uvaření můžeme chřest přidat do různých salátů. Pokud ale chcete trošku zhřešit, posypte chřest opraženou slaninkou tak, jak jsme to udělali my. Dejte si k němu vajíčko a skvělý výživný oběd nebo večeře je na světě.

Tak si to tedy shrňme: chřest vypadá krásně, chutná skvěle, účinky za zdraví a krásu jsou významné a o afrodiziakálních účincích není potřeba pochybovat (vždyť je znali již ve starověku).

Tak co, ještě pořád váháte, zda se do chřestu zakousnete?