Hořčík jako symbol vnitřní vyrovnanosti

Věděli jste, že hořčík neboli magnézium je minerální látka nezbytná pro náš život? Je totiž jednou z nejdůležitějších minerálních látek pro zdraví, krásu, spokojenost a vyrovnanost. Je nepostradatelný téměř pro všechny procesy, které v našem těle probíhají, podporuje v těle mnoho enzymatických reakcí a také přeměňuje sacharidy, bílkoviny i tuky na energii. Proto nedostatek magnézia v těle může způsobit vážné zdravotní problémy.

Jak poznáme nedostatek hořčíku?

„Pokud jste často nervózní, podráždění, unaveni, cítíte napětí, máte problémy se soustředěním se nebo máte svalové křeče, možná trpíte „jenom“ nedostatkem hořčíku. Dalšími příznaky mohou být bolesti hlavy, migrény, nespavost, zácpa, zhoršující se paměť. Tyto příznaky se nevyplatí ignorovat a přehlížet protože mohou přejít do mnohem závažnějších problémů a onemocnění, které mohou být následkem dlouhodobé nízké hladiny hořčíku,“ říká prof. MUDr. Jaroslav Michálek, Ph.D., imunolog, onkolog a vedoucí lékař kliniky Cellthera.

Hořčík pomáhá našemu zdraví

Hořčík pomáhá našemu zdraví, protože přispívá:

  • ke snížení míry únavy a vyčerpání,
  • k elektrolytické rovnováze,
  • k normálnímu energetickému metabolismu,
  • k normální činnosti nervové soustavy,
  • k normální činnosti svalů,
  • k normální syntéze bílkovin,
  • k normální psychické činnosti,
  • k udržení normálního stavu kostí a zubů,
  • podílí se na procesu dělení buněk.

Vystresovaný manažer, hyperaktivní dítě nebo přetížená ukřičená matka

Někdy totiž za nesoustředěností, zvýšenou únavností a podrážděností může být nedostatek hořčíku. Vystresovaný manažer, hyperaktivní dítě nebo přetížená ukřičená matka možná trpí jenom nedostatkem hořčíku.

Na zhoršený příjem a vstřebávání hořčíku má navíc vliv i:

  • stres
  • kofein
  • alkohol
  • vysoká spotřeba živočišných bílkovin a tuků
  • léky (analgetika, antikoncepční pilulky, hormonální léčba atd.)

Top 7 potravin s vysokým obsahem hořčíku

Některé potraviny jsou skutečně bohaté na hořčík, proto byste je měli zařazovat do svého jídelníčku. Chcete vědět, které to jsou? Tak čtěte dál.

Ořechy – zejména mandle, kešu a para ořechy

Nezapomínejte si oříšky dopřávat denně, působí totiž navíc i protizánětlivě.

Luštěniny – čočka, fazole, cizrna, hrách, sója

Luštěniny jsou navíc bohaté na vlákninu a mají nízký glykemický index, takže mohou přispívat ke snížení hladiny cholesterolu, zlepšovat hladinu cukru v krvi, a snižovat riziko onemocnění srdce a cév.

Semínka – lněné, dýňové, chia

Semínka jsou navíc bohaté na železo, mononenasycené tuky a omega-3 mastné kyseliny. A ještě jsou velice bohaté na vlákninu. Obsahují též antioxidanty, které chrání buňky před škodlivými volnými radikály. Náš tip: přidávejte si je do salátů!

Cereálie – pšenice, oves a ječmen, pseudocereálie pohanka a quinoa.

Celozrnné potraviny obsahují také hodně vitaminů skupiny B, selenu, manganu a vlákniny. V různých studiích bylo prokázáno, že celozrnné potraviny snižují zánět a riziko srdečních onemocnění.

Banány

Kromě hořčíku mají i vysoký obsah draslíku, který pomáhá snižovat krevní tlak a snižovat riziko srdečních onemocnění. Banány také obsahují vitamin C, vitamin B6, mangan a vlákninu.

Zelená listová zelenina

Kromě hořčíku je listová zelenina vynikajícím zdrojem vitaminu A, vitaminu C, vitaminu K, železa a manganu. Náš tip: přidávejte si špenát do smoothie!

Avokádo

Avokádo má také vysoký obsah draslíku, vitaminů skupiny B a vitaminu K. Má vysoký obsah mononenasycených tuků, které jsou důležité pro zdravé srdce. Kromě toho je avokádo vynikajícím zdrojem vlákniny. Studie ukázaly, že konzumace avokáda pomáhá snižovat zánět a zlepšit hladinu cholesterolu.

Základem je samozřejmě pestrá a vyvážená strava, ve které budeme přijímat živiny, vitaminy a minerály. Pokud však jsme vystaveni stresu, námaze apod., je vhodné přijímat hořčík i ve formě doplňků stravy. Doplňků stravy obsahujících hořčík je na trhu mnoho, je potřeba se dívat hlavně na formu, kterou obsahují, aby byla dobře vstřebatelná. Doporučujeme přijímat hořčík ve formě kvalitních doplňků stravy s vysokou vstřebatelností, například doplněk stravy Anti-aging minerals.

Malé změny dělají velké rozdíly. A hořčík nám může pomoci navrátit vnitřní klid a vyrovnanost.